Пролетна умора и топ 10 начина да я преборим

24.04.2022 Мирена Здраве Споделете

Не ви се иска нищо да правите напоследък? Чувствате умора и не знаете как да се отървете от нея? Може да страдате от недиагностициран здравословен проблем, наречен пролетна умора.

Началото на пролетта се характеризира не само с пробуждането на природата, но и на човешкото тяло. Тялото трябва да регулира много физиологични процеси и да реагира на промените в околната среда. Ето защо ви предлагаме основна информация за това какво представлява пролетната умора, как се проявява и как да я „лекуваме“.

 

Какво е пролетна умора?

 

Пролетната умора възниква като реакция на организма към промените - продължителността на слънчевата светлина, колебанията на температурата и налягането, както и промените в начина на живот. След по-пасивните зимни месеци настъпва не само корекция на хранителния режим, но и повишаване на физическата активност.

 

умора

 

Причини и рискови групи

 

Младият и здрав организъм обикновено лесно се адаптира към тези промени. Те се възприемат малко по-зле от хората на средна и по-напреднала възраст. С настъпването на пролетта по-чувствителните започват да проявяват умора и изтощение. Те са по-чести, особено в случай на метеочувствителни хора, хора с ниско кръвно налягане или възрастни хора.

 

Пролетна умора симптоми?

 

Съпътстващият феномен на това квази-заболяване е сложно състояние на изтощение на целия организъм. Тъй като не е заболяване на някой орган, не може да се класифицира като заболяване. Това е и причината да има малко научни изследвания, които изясняват появата му.

Най-честите симптоми на пролетна умора са:

• липса на енергия

• чувство на умора

• сънливост (дори веднага след събуждане)

• затруднения със съня

• главоболие

• неразположение

• липса на концентрация

• раздразнителност

• чувствителност към инфекции


спяща жена

 

Пролетна умора кога започва и колко продължава?

 

Ако страдате от умора и изтощение в началото на годината или през пролетта, не сте сами. Проучване в Journal of Clinical Sleep Medicine посочва, че изтощението може да продължи през цялата седмица след лятно часово време.

За щастие, умората е само временна. Неприятните симптоми обикновено отшумяват веднага щом тялото се адаптира към външните промени. Като цяло умората продължава приблизително 1 до 3 седмици.

Вашите симптоми продължават малко по-дълго? В такъв случай може да е проява на заболяването и трябва да се консултирате с вашия лекар.

 

10 съвета как да преборим пролетната умора

 

Тъй като умората и изтощението изчезват с времето, няма нужда да се борим с тях. Въпреки това, можете да предприемете някои изключително ефективни стъпки, за да ги облекчите. Кой знае, със следния съвет може дори да не забележите, че сте ги преживели.

 

съвети за пролетна умора

check

Настройте ежедневните и седмичните си рутини

Структурираната и стереотипна дейност помага на тялото ви да се адаптира към много промени. Ако е възможно, избягвайте да превишавате ограниченията си. Всяка внезапна промяна през този период може да се усети като стрес за тялото ви. Регулираната дейност обаче минимизира стреса и изгражда силата, от която определено ще имате нужда през следващите летни месеци.

списък

check

Слушайте тялото си

Когато искате да работите ефективно и да сте физически активни, трябва да сте психически добре. Не се притеснявайте за безсмислени неща. По време на работа намерете време за редовни почивки. Отделете повече време за приятни дейности и избягвайте натоварващите.

check

Водата е основата на човешкото тяло

Водата изхвърля токсините от човешкото тяло и ускорява метаболизма. Дехидратацията може да причини главоболие и умора. Питейната вода също може да бъде най-простото и ефективно решение на умората. Затова се уверете, че приемате много течности, като чиста вода, минерална вода и неподсладени чайове.

check

Витамини при пролетна умора

При пролетна умора витамини като С и В1 се препоръчат. Яжте малки количества питателна храна. Уверете се, че поне една трета от менюто ви съдържа пресни зеленчуци и плодове. Ще получите достатъчен прием на витамин С. Приемайте достатъчно витамин В1, за да функционират правилно нервната и кръвоносната система. Можете да го получите, като консумирате боб, ядки, семена, риба, свинско месо, спанак, аспержи и зърнени храни. Високият прием на зеленчуци и плодове ще помогнат да си осигурите нужните витамини за пролетна умора. Ще подобрите защитните сили на организма и ще укрепите имунната система.

салата

check

Безплатно витамин D

Световната здравна организация казва, че дори от 5 до 15 минути на слънце 2 до 3 пъти седмично могат да подобрят здравето ви. Не само ще получите достатъчно витамин D, но и престоят на слънце значително ще подобри настроението ви. През облачните дни можете също да допълвате нивата на витамин D с хранителни добавки. За още по-изгодна покупка се възползвайте от нашето специално предложение, като кликнете върху лога на тези аптеки:

logo vitania.bg      logo Vital concept      logo iHerb

check

Излезте навън и спортувайте

Упражнението и витамин D изграждат сила и повишават нивата на енергия. Участвайте в леки аеробни упражнения. Не бихте повярвали, че 30-минутна разходка или джогинг ще повдигнат настроението ви. Съзнателното движение е чудесен начин да увеличите вътрешната си енергия и да успокоите ума си за минути.

check

Медитацията и нейните релаксиращи ефекти

Няма съмнение, че медитацията има редица благоприятни ефекти върху човешкото тяло. Дори не е задължително да е класически будистки. Медитацията приема много форми. Няколко минути студен душ с освежаващ ефект, вана с английска сол или посещение на сауна ще са достатъчни. Или просто отделете 15 минути, за да прочетете любимата си книга. Въпреки това, най-лесният начин да постигнете емоционална стабилност е чрез съзнателна медитация. Това осигурява достатъчно снабдяване с кислород. Не знаете как да го практикувате? Започнете с 10 дълбоки вдишвания и издишвания 3 пъти на ден. Ще видите, че резултатът ще дойде веднага и ще се почувствате по-добре след няколко минути.

йога

check

Сънят е вашият най-добър приятел

Винаги ли изпитвате угризения на съвестта, когато се чувствате уморени за обяд? Определено не трябва да изпитвате тези чувства. Проучванията показват, че дори кратка дрямка е по-ефективна от чаша кафе. За спокоен и необезпокояван сън поддържайте вашата среда комфортна. С това е свързан още един съвет.

check

Адекватна температура и влажност

Знаете ли каква е идеалната влажност на мястото, където живеете? Това е нещо между 40 и 60%. Не на последно място трябва да поддържате постоянна температура и влажност във вашия дом или офис.

check

Нашият пролетен съвет:

Дивият чесън, наричан още левурда, мечи или див лук, съдържа много важни вещества и витамини. Той е вкусна допълнителна превенция не само срещу грип и настинка, но и срещу умора и изтощение. Съдържа редица полезни витамини, полезни за нашето тяло. Най-ефективните включват витамин В и С, алицин, флавоноиди, йод, натрий, калий, желязо, фибри, въглехидрати, протеини. От младите листа на мечи чесън можете да приготвите вкусно песто за салати, супи, разядки или ястия.